FANDOM

Sin título
Editar

Monosacàrid

Els monosacàrids són els glúcids més senzills, formats per una cadena no ramificada de tres a vuit àtoms de carboni. Es denominen afegint la terminació "-osa" al nombre de carbonis: triosa, tetrosa, pentosa, hexosa.

Propietats

Els monosacàrids són sòlids cristal·lins, de color blanc, de gust dolç i solubles en aigua. Són capaços d' oxidar-se enfront d'altres substàncies que es redueixen.

Una altra propietat química és la capacitat que tenen d'associar-se amb grups per formar aminoàcids, com ara la glucosamina, molècula que intervé en la formació de la quitina, present a la paret cel·lular dels fongs i dels bacteris.

Els monosacàrids poden unir-se entre si mitjançant enllaços , en què el grup hidroxil d'un monosacàrid reacciona amb el grup hidroxil d'una altra i es desprèn una molècula d'aigua; d'aquesta manera es poden formar llargues cadenes, ramificades o no, denominada polisacàrids.

Funcions

La funció més estesa dels monosacàrids és la de servir de combustible cel·lular; la glúcosi, que oxida la glucosa, és una de les rutes metabòliques més antigues, present a tots el nivells evolutius, des dels bacteris fins als mamífers.

Els monosacàrids són els monòmers del polisacàrids. Les pentoses són un dels components dels nucleòtids, monòmers dels àcids nucleics.

¡Interferencia de bloqueo de anuncios detectada!

También en FANDOM

Wiki al azar